Onze strafste op maat gemaakte spelen
De Aanstokerij ontwikkelt jaarlijks meer dan tien spelen op maat voor allerlei verschillende organisaties en klanten. In dit steeds groeiende overzicht vindt je onze allerstrafste realisaties.
Spelen filteren
Safehaven: tot de metaverse veilig is voor jongeren
De metaverse maakt steeds meer deel uit van de online leefwereld van kinderen en jongeren. Helaas schuilen er ook online risico’s in deze digitale werelden. Daarom werkte De Aanstokerij mee aan het Roblox-spel SAFEHAVEN van Plan International. Dit spel sensibiliseert jongeren over hun gendergelijkheid en grensoverschrijdend gedrag.
2023 in the spotlight
2023 was weer een jaar waar we op De Aanstokerij heel trots op mogen zijn. We zijn er zó trots op dat we 2024 niet met een zuiver geweten kunnen beginnen zonder jullie te tonen wat voor een succes de afgelopen 12 maanden waren.
Dus bij deze: 2023 in the spotlight!
Plezier tot hier, en niet verder!
Tieners hebben het niet altijd even makkelijk om hun eigen grenzen aan te geven en die van anderen te herkennen. Daarom werkten we samen met vrijwilligers van Jonge Helden aan deze gratis speelse werkvorm, waarmee begeleiders in het jeugdwerk en onderwijs rond het thema aan de slag kunnen.
Naar een warmere samenleving met 'Zorgvriendelijke gemeente'
Hoe zou het zijn als er in elke gemeente rekening wordt gehouden met mensen die een chronische ziekte hebben en mantelzorgers? Samen met Samana ontwikkelden we een speels stappenplan waarmee hun basiswerking met betrokken doelgroepen aan de slag kunnen om een concreet voorstel aan de gemeente te leveren.
Ahoi! 'Visie in zicht' bij Ferm Kinderopvang
Kinderbegeleiders van Ferm Kinderopvang zetten zich elke dag in voor kwaliteitsvolle opvang, en kunnen vanaf nu de pedagogische visie van Ferm al spelend (her)ontdekken. Het spel ‘Visie in zicht’ is een zeereis langs de ankers van hun visie.
'Ben je gek!?' is een te gek spel
‘Ben je Gek!?’ is een klasspel dat we samen met Te Gek!? ontwikkelden. In dit spel voor leerlingen in de 2e en 3e graad secundair onderwijs doorbreken we het stigma rond geestelijke gezondheid, en dagen we jongeren uit zichzelf te versterken.
Duurzame brood en spelen: 'Food Wave: the Battle'
Een van de dingen die jij en ik kunnen doen voor het klimaat is duurzaam consumeren. In het stadsspel Food Wave: The Battle, dat we in Brugge organiseerden, zetten we jeugdbewegingen aan het denken over de duurzame ontwikkelingsdoelen.
Kinderen met en zonder beperking ontdekken elkaars wereld in inclusief belevingsspel
Mysterie in het Scouts en Gidsen Museum
In het kader van Erfgoeddag anno 2023 ontwikkelde De Aanstokerij samen met het Scouts en Gidsen Museum en Erfgoedcel Leuven een mysterieus misdaadspel. In ‘Misdaad op scoutskamp’ gaan spelers tussen 9 en 14 jaar in groep op zoek naar een misdadiger, en leren ze gaandeweg de collectie van het museum kennen.
Beestenqueeste: welk beest gaf de geest?
De Erfgoeddag anno 2023 had als thema: ‘Beestig’. Perfect om kinderen in het Leuvense wat bij te leren over de lokale fauna, vonden de Vrienden van Heverleebos en Meerdaalwoud. Daarom maakten ze samen met ons en Erfgoedcel Leuven een spel om de dieren in en rond het Heverleebos en Meerdaalwoud te leren kennen.
De pet op tegen kanker in 'Kan'k er iets aan doen?'
Elk jaar krijgen meer dan 40.000 mensen in Vlaanderen te horen dat ze kanker hebben. Dat betekent dat er in elke klas wel iemand zit die kanker van dichtbij meemaakt. Hoe ga je daar als leerkracht mee om? Samen met Kom Op Tegen Kanker maakten we het klasspel ‘Kan’k er iets aan doen?’ een antwoord op die vraag te bieden en kanker bespreekbaar te maken in de tweede graad basisonderwijs.
De Aanstokerij speelt het proper (én gratis)
Vorig jaar maakten we samen met Mooimakers 'Vuil Spel'. Dit jaar trakteert Mooimakers erkende jeugdwerkingen op een gratis begeleiding van dit spel, waarin leden grondig kennismaken met het onderwerp 'zwerfvuil' en hoe zij het kunnen vermijden.