Safehaven: tot de metaverse veilig is voor jongeren
De metaverse maakt steeds meer deel uit van de online leefwereld van kinderen en jongeren. Helaas schuilen er ook online risico’s in deze digitale werelden. Daarom werkte De Aanstokerij mee aan het Roblox-spel SAFEHAVEN van Plan International. Dit spel sensibiliseert jongeren over hun gendergelijkheid en grensoverschrijdend gedrag.
De metaverse: de online leefwereld van jongeren
Metaverses maken steeds meer deel uit van de online leefwereld van kinderen en jongeren. De sociale wereld Roblox telt dagelijks meer dan 60 miljoen actieve gebruikers. Online werelden vormen anno 2024 dus een heel belangrijk onderdeel van het mediagebruik van kinderen en spelen mee in hoe ze opgroeien.
Op het internet kunnen ze zijn wie ze willen en in contact komen met mensen van over de hele wereld. Er zijn talloze digitale sociale activiteiten mogelijk, dus lenen metaverses zich goed tot de ontwikkeling en het onderhoud van sociale contacten op afstand. Helaas zijn er online ook risico’s: seksueel en overschrijdend gedrag komen ook (of misschien zelfs meer) op het internet voor.
Daarom leidde Plan International in 2023 het Safehaven project.
SAFEHAVEN
SAFEHAVEN: Tot Elke Avatar Vrij Is! is een e-paviljoen in het populaire metaverse-platform Roblox. Dit paviljoen is een samenwerking van Plan met yondr, UAntwerpen, en natuurlijk De Aanstokerij. Het spel behandelt thema’s zoals toestemming, genderrollen en stereotypen, en hoe jongeren als omstander kunnen reageren op grensoverschrijdend gedrag in hun (digitale) omgeving.
Safehaven is samen met jongeren ontwikkeld; het gaat tenslotte over hen. Daar kwam de expertise van De Aanstokerij van pas. Wij fungeerden als de brug tussen jongeren in de werkelijkheid en het metaverse-spel waaraan yondr werkte. Tijdens enkele sessies die we met jongeren organiseerden, gingen we op zoek naar wat voor hen belangrijk en relevant was. De input en inzichten die we zo verworven, daar ging yondr mee aan de slag.
Zelf een safe(haven) stap in de metaverse zetten?
Je kan het e-paviljoen gratis bezoeken in Roblox.
Opgelet: je hebt er wel een Roblox account voor nodig!
Meer over Mediawijsheid of Opvoeding & Ontwikkeling of Social skills
Blijf bij grensoverschrijdend gedrag niet aan de ZIJlijnen staan
Uit onderzoek blijkt dat negen op de tien meisjes te maken krijgt met straatintimidatie. Daarom zet ZIJkant in op de stimulatie van een actieve omstaandershouding, en sinds kort ook met City Confessions. Dit bordspel voor iedereen vanaf 16 jaar zet spelers aan het denken over mogelijk grensoverschrijdende situaties.
Stad Mechelen wapent jongeren via spel tegen online negativiteit
Jongeren brengen heel wat tijd door op het internet. Zo komen ze ook heel wat minder leuke berichten tegen, maar het is niet eenvoudig te weten hoe ze daarop kunnen reageren. Daarom werd er binnen het project DOPREV van Stad Mechelen gezocht naar een tool om het thema bij jongeren tussen 10 en 14 bespreekbaar te maken; die tool werd (Dis)Like?.
Samen naar een herdruk van 'Got your back'!
Vorig jaar ontwikkelde De Aanstokerij samen met Stad Leuven 'Got your back', een spel waarin spelers ervaren hoe het is om gediscrimineerd te worden en hoe ze als omstander kunnen ingrijpen. Voor de herdruk van dit spel organiseren we een intekenactie, zodat je nu al een of meerdere exemplaren kan verzekeren om te verdelen onder scholen, sportclubs, bibliotheken ...