Ga verder naar de inhoud

Stad Mechelen wapent jongeren via spel tegen online negativiteit

08.05.2024

Jongeren brengen steeds meer tijd door op het internet. Sociale media maken het mogelijk om meer dan ooit tevoren met elkaar verbonden te blijven. Helaas houden ze ook in dat elke jongere vroeg of laat geconfronteerd wordt met negatieve content. Met het Aanstokerij-spel (Dis)Like? wil Stad Mechelen het thema bespreekbaar bij jongeren maken.

Negatieve situaties op het internet zijn en blijven een onvermijdelijk thema voor jongeren. Hoe vaak gaat er niet een filmpje van een vechtpartij rond waarbij alle reacties ‘twijfelachtig’ van inhoud zijn?

Er zijn helaas niet veel tools om online uitdagingen als polarisatie, haatspraak en desinformatie bespreekbaar te maken voor kinderen en jongeren. Daarom zocht DOPREV (Duurzaam Online Preventie) van stad Mechelen naar een eigen oplossing. Samen met De Aanstokerij maakten ze het spel (Dis)Like? dat je kan spelen met 10- tot 14-jarigen.

Kinderen en jongeren laten nadenken over herkenbare online situaties

In (Dis)Like? worden spelers verantwoordelijk voor het sociale mediaprofiel van een fictief personage. Aanvankelijk kunnen ze plaatsen wat ze willen, maar minder leuke berichten kruipen langzaam maar zeker hun feed in. Posts waarin mensen met elkaar in discussie gaan, vrienden worden uitgelachen ... De vraag is dan hoe te reageren op zulke berichten. Is er één juiste reactie die altijd past?

(Dis)Like? staat voor het eventueel 'dissen' van anderen en het niet leuk vinden van bepaalde online situaties. het spel leert de spelers hoe ze van het online weer een 'like'-plek kunnen maken. (Dis) staat ook voor de 'desinformation' die jongeren online tegenkomen. Ze worden dus niet alleen bewust gemaakt van online uitdagingen, maar het stelt hen ook in staat om zelfstandig en weloverwogen keuzes te maken.

Bij De Aanstokerij kozen we voor een kleurrijk spel met verschillende elementen uit de leefwereld van kinderen en tieners, zoals emoji's. De centrale figuur in het spel is een beweegbare zeshoek waaraan de spelers kunnen draaien om dan te landen op een draaibord.

Leerlingen uit het 1ste middelbaar van BA Stassart testten het spel als eerste uit

Op dinsdag 30 april werd het spel officieel gelanceerd in BA Stassart te Mechelen, waar een klas eerstejaars het spel als eerste mocht uitproberen. Ook van de partij waren Mechels preventieschepen Abdrahman Labsir, en de pers. Vandaar de artikels die in de Gazet van Antwerpen en Het Nieuwsblad over (Dis)Like? verschenen.

Schepen Labsir: "Onze jeugd groeit op een totaal andere manier op dan voorgaande generaties. Ze worden geconfronteerd met de fysieke en virtuele wereld. Dat vraagt om een totaal andere aanpak om te kunnen ontwikkelen. Ik ben heel blij dat De Aanstokerij samen met onze dienst Duurzaam Online Preventie het initiatief heeft genomen om dit spel te ontwikkelen."

Het spel zelf spelen?

Je kan (Dis)Like? hieronder aanvragen en laten begeleiden door een speltrainer van De Aanstokerij.

Het spel uitlenen is ook mogelijk in het Predikheren van Mechelen en via de uitleenbib. Verschillende Mechelse organisaties die met de doelgroep werken, zoals de Jeugddienst, J@M en ROJM ontvingen een exemplaar van het spel.

DOPREV-projectmedewerker en OverKop-outreacher Naima doet ook de ronde op alle Mechelse scholen met 10- tot 14-jarigen om het spel eerst te introduceren en nadien te verdelen. Meer info? Stuur een mail naar naima.elkaddouri@mechelen.be.


Meer over Mediawijsheid of Mentaal welzijn

Gezondheid

Spelen (is goed) voor je gezondheid

3 april 2024

Op 7 april blaast de Wereldgezondheidsorganisatie spreekwoordelijke kaarsjes uit. We vieren dan ook elk jaar die verjaardag met Wereldgezondheidsdag, en dit jaar staat "mijn gezondheid, mijn recht" centraal. Via spel kan je kennis over gezondheid voor verschillende doelgroepen toegankelijk maken, dus tonen we graag onze gezondste spelen.

Gezondheid

Interview: Spelend Pyjamadag in met Bednet!

15 maart 2024

Hoe bereid je een klas voor op een leerling die de lessen een tijdje digitaal zal moeten volgen? Samen met Bednet maakten we het Bednet Klasspel, dat leerlingen in het lager onderwijs aan het denken zet over wat er zoal bij komt kijken en wat het effect van zo'n afwezigheid is op de klas.

Mediawijsheid

Safehaven: tot de metaverse veilig is voor jongeren

16 februari 2024

De metaverse maakt steeds meer deel uit van de online leefwereld van kinderen en jongeren. Helaas schuilen er ook online risico’s in deze digitale werelden. Daarom werkte De Aanstokerij mee aan het Roblox-spel SAFEHAVEN van Plan International. Dit spel sensibiliseert jongeren over hun gendergelijkheid en grensoverschrijdend gedrag.