Ga verder naar de inhoud

Interview: Spelend Pyjamadag in met Bednet!

15.03.2024

15 maart 2024: Pyjamadag. Bednet lanceert het Bednet Klasspel, dat we samen met hen ontwikkelden voor leerlingen in het lager onderwijs. Maar wat is het Klasspel, en hoe helpt het klassen voorbereiden op een leerling die de lessen digitaal volgt? Wij gingen even babbelen met July Christiaans, trajectbegeleider bij Bednet.

Dag July, mensen die dit interview lezen kennen waarschijnlijk De Aanstokerij al, maar Bednet misschien niet. Wat doet jullie organisatie?

"Bednet is een organisatie die door middel van computers en internet, leerlingen die voor lange tijd ziek of veelvuldig afwezig zijn, wil inzetten op het recht op onderwijs. We zorgen voor een klasset (red. een computer met bijbehorend materiaal, zoals een camera en microfoon) waarmee ze lessen zonder problemen online kunnen volgen."

En hoe past het Bednet Klasspel in dat bredere plaatje?

“Onze organisatie bestaat intussen 20 jaar, en in die tijd hebben we vooral ingezet op didactische materialen zoals stappenplannen en handleidingen voor gebruikers.

Het was tijd om eens te kijken naar andere manieren om Bednet in een klas te doen leven. Er komt veel meer bij kijken dan ‘een computer opzetten’, ook voor de klasgenoten. Dat willen we met het Bednet Klasspel bespreekbaar maken. Dit is de eerste keer dat we voor een spel gaan; spel creëert een gevoel van verbondenheid, en dat is exact wat we met Bednet willen bereiken."

En zo zijn jullie bij De Aanstokerij terechtgekomen?

"Na de zomervakantie hebben we de piste bekeken om een Bednet spel te ontwikkelen. We zijn met De Aanstokerij in gesprek gegaan rond die mogelijkheid en daarna is het allemaal redelijk snel gegaan.
Door het spel te spelen ontdekken kinderen wat het inhoudt
om les te volgen via de computer of rekening te houden met een klasgenoot die de lessen online volgt. Ook leuk om in actie te zien."

Je hebt het spel al in actie gezien?

(lacht) Ik was bij alle speltesten aanwezig – wat ik iedereen trouwens aanraad. Zo’n spel droppen in een groep en dan zien wat er gebeurt? Ik heb er ook veel uit geleerd. We willen met het spel leerlingen van het eerste tot en met het vierde leerjaar bereiken , maar die leeftijdsgroepen bereik je niet zomaar in een vingerknip.

De eerste versie van het spel was bijvoorbeeld redelijk open van structuur, maar voor jongere spelers of kinderen die structuur nodig hebben kon dat overdonderend zijn. Ze gaven dat ook duidelijk aan, dus gingen we zoeken naar een andere manier. We zijn dus overgestapt naar een mix van klassikale en groepsopdrachten die de leerkracht zelf kan kiezen. Zelfs op de laatste speltest leerden we nog bij en gingen we opnieuw met de feedback van de leerkracht en de klas aan de slag.”

Dat doet me eraan denken: hoe verloopt het spel nu eigenlijk?

"Het doel van het Bednet Klasspel is ervoor zorgen dat leerlingen indrukken opdoen van wat het inhoudt een les van achter een computer te volgen. En dat zonder zelf achter een computer te moeten kruipen. In het klasspel moeten ze een klasset verzamelen aan de hand van allemaal opdrachten die ze aan het denken zetten over de Bednet-ervaring. Als een vriendje niet aanwezig is, welk effect heeft dat op de leerkracht? Op de klas? Op de leerling zelf?

Een van de opdrachten uit de speltesten die me goed is bijgebleven maakt ook heel duidelijk dat je samen moet werken als je ergens wil raken. Met plakband bakenden we een rechthoek, een “bed” af op de grond. Rond die rechthoek verspreidden we dan voorwerpen, die leerlingen moesten grijpen zonder uit de rechthoek te stappen. Toen bleek dat ze dat te makkelijk vinden, daagden we hen uit om een voorwerp eens wat verder te leggen en opnieuw te proberen. En dan gingen ze, zonder dat wij iets moesten zeggen, spontaan samenwerken. “We mogen niet uit het vak stappen? Goed, dan ga ik op de grond liggen met mijn voeten binnen het vak, en kronkelt iemand over me om er te raken!” Dat gaf heel netjes weer wat Bednet inhoudt: Bednet doe je niet alleen, Bednet doe je samen. Die verbondenheid zit ook in elke opdracht van het spel.

Het is fijn om te zien dat we, los van alle stappenplannen en tips die we al hebben voor scholen en gezinnen, ook iets concreet kunnen aanbieden dat Bednet op een speelse manier kan binnenbrengen in een klas."

Dan heb ik nog één vraag voor je: ben je meer een losse speler of verkies je structuur?

"Los. Met de jaren kan ik meer genieten van structuur, maar freewheelen is plezanter. Ongegeneerd go with the flow."

Wil je het Bednet Klasspel in je klas spelen?

Je kan het voor gratis en voor niets downloaden op de website van Bednet! Gewoon printen, (vragen aan je leerlingen of zij) de spelstukken uitknippen en je kan aan de slag!


Meer over Gezondheid of Mentaal welzijn

Gezondheid

Spelen (is goed) voor je gezondheid

3 april 2024

Op 7 april blaast de Wereldgezondheidsorganisatie spreekwoordelijke kaarsjes uit. We vieren dan ook elk jaar die verjaardag met Wereldgezondheidsdag, en dit jaar staat "mijn gezondheid, mijn recht" centraal. Via spel kan je kennis over gezondheid voor verschillende doelgroepen toegankelijk maken, dus tonen we graag onze gezondste spelen.

Gezondheid

Spelen met grenzen

22 februari 2024

Tijdens de Week van Lentekriebels staan relationele en seksuele vorming centraal over heel Vlaanderen. Wat bij beide thema's komt kijken is het stellen en respecteren van persoonlijke grenzen. Speltrainer Marike maakte een selectie van speelse methodieken om het over grenzen te hebben.

Social skills

Plezier tot hier, en niet verder!

22 december 2023

Tieners hebben het niet altijd even makkelijk om hun eigen grenzen aan te geven en die van anderen te herkennen. Daarom werkten we samen met vrijwilligers van Jonge Helden aan deze gratis speelse werkvorm, waarmee begeleiders in het jeugdwerk en onderwijs rond het thema aan de slag kunnen.