Interview: Spelend Pyjamadag in met Bednet!
15 maart 2024: Pyjamadag. Bednet lanceert het Bednet Klasspel, dat we samen met hen ontwikkelden voor leerlingen in het lager onderwijs. Maar wat is het Klasspel, en hoe helpt het klassen voorbereiden op een leerling die de lessen digitaal volgt? Wij gingen even babbelen met July Christiaans, trajectbegeleider bij Bednet.
Dag July, mensen die dit interview lezen kennen waarschijnlijk De Aanstokerij al, maar Bednet misschien niet. Wat doet jullie organisatie?
"Bednet is een organisatie die door middel van computers en internet, leerlingen die voor lange tijd ziek of veelvuldig afwezig zijn, wil inzetten op het recht op onderwijs. We zorgen voor een klasset (red. een computer met bijbehorend materiaal, zoals een camera en microfoon) waarmee ze lessen zonder problemen online kunnen volgen."
En hoe past het Bednet Klasspel in dat bredere plaatje?
“Onze organisatie bestaat intussen 20 jaar, en in die tijd hebben we vooral ingezet op didactische materialen zoals stappenplannen en handleidingen voor gebruikers.
Het was tijd om eens te kijken naar andere manieren om Bednet in een klas te doen leven. Er komt veel meer bij kijken dan ‘een computer opzetten’, ook voor de klasgenoten. Dat willen we met het Bednet Klasspel bespreekbaar maken. Dit is de eerste keer dat we voor een spel gaan; spel creëert een gevoel van verbondenheid, en dat is exact wat we met Bednet willen bereiken."
En zo zijn jullie bij De Aanstokerij terechtgekomen?
"Na de zomervakantie hebben we de piste bekeken om een Bednet spel te ontwikkelen. We zijn met De Aanstokerij in gesprek gegaan rond die mogelijkheid en daarna is het allemaal redelijk snel gegaan.
Door het spel te spelen ontdekken kinderen wat het inhoudt om les te volgen via de computer of rekening te houden met een klasgenoot die de lessen online volgt. Ook leuk om in actie te zien."
Je hebt het spel al in actie gezien?
(lacht) Ik was bij alle speltesten aanwezig – wat ik iedereen trouwens aanraad. Zo’n spel droppen in een groep en dan zien wat er gebeurt? Ik heb er ook veel uit geleerd. We willen met het spel leerlingen van het eerste tot en met het vierde leerjaar bereiken , maar die leeftijdsgroepen bereik je niet zomaar in een vingerknip.
De eerste versie van het spel was bijvoorbeeld redelijk open van structuur, maar voor jongere spelers of kinderen die structuur nodig hebben kon dat overdonderend zijn. Ze gaven dat ook duidelijk aan, dus gingen we zoeken naar een andere manier. We zijn dus overgestapt naar een mix van klassikale en groepsopdrachten die de leerkracht zelf kan kiezen. Zelfs op de laatste speltest leerden we nog bij en gingen we opnieuw met de feedback van de leerkracht en de klas aan de slag.”
Dat doet me eraan denken: hoe verloopt het spel nu eigenlijk?
"Het doel van het Bednet Klasspel is ervoor zorgen dat leerlingen indrukken opdoen van wat het inhoudt een les van achter een computer te volgen. En dat zonder zelf achter een computer te moeten kruipen. In het klasspel moeten ze een klasset verzamelen aan de hand van allemaal opdrachten die ze aan het denken zetten over de Bednet-ervaring. Als een vriendje niet aanwezig is, welk effect heeft dat op de leerkracht? Op de klas? Op de leerling zelf?
Een van de opdrachten uit de speltesten die me goed is bijgebleven maakt ook heel duidelijk dat je samen moet werken als je ergens wil raken. Met plakband bakenden we een rechthoek, een “bed” af op de grond. Rond die rechthoek verspreidden we dan voorwerpen, die leerlingen moesten grijpen zonder uit de rechthoek te stappen. Toen bleek dat ze dat te makkelijk vinden, daagden we hen uit om een voorwerp eens wat verder te leggen en opnieuw te proberen. En dan gingen ze, zonder dat wij iets moesten zeggen, spontaan samenwerken. “We mogen niet uit het vak stappen? Goed, dan ga ik op de grond liggen met mijn voeten binnen het vak, en kronkelt iemand over me om er te raken!” Dat gaf heel netjes weer wat Bednet inhoudt: Bednet doe je niet alleen, Bednet doe je samen. Die verbondenheid zit ook in elke opdracht van het spel.
Het is fijn om te zien dat we, los van alle stappenplannen en tips die we al hebben voor scholen en gezinnen, ook iets concreet kunnen aanbieden dat Bednet op een speelse manier kan binnenbrengen in een klas."
Dan heb ik nog één vraag voor je: ben je meer een losse speler of verkies je structuur?
"Los. Met de jaren kan ik meer genieten van structuur, maar freewheelen is plezanter. Ongegeneerd go with the flow."
Wil je het Bednet Klasspel in je klas spelen?
Je kan het voor gratis en voor niets downloaden op de website van Bednet! Gewoon printen, (vragen aan je leerlingen of zij) de spelstukken uitknippen en je kan aan de slag!
Meer over Gezondheid of Mentaal welzijn
Veerkrachtig in moeilijke momenten met spel
Hoe hard je ook probeert, niemand lijdt een leven dat tot in de puntjes perfect loopt. Moeilijke momenten en perioden horen erbij, maar niet iedereen weet hoe met die tijden om te gaan of hoe anderen te ondersteunen.
In deze Tiendaagse van Geestelijke Gezondheid besteden we dus extra aandacht aan onze spelen die gemaakt zijn om spelers te wapenen voor hun eigen moeilijke momenten en die van anderen.
Kies al spelend Kleur Tegen Pesten
De Week Tegen Pesten is out, we werken nu een heel jaar tegen pesten! Kies Kleur Tegen Pesten maakte aan het begin van de maand tien bouwstenen bekend waarmee je pesten kan voorkomen. Om het in je team, groep of school laagdrempelig over die bouwstenen te hebben, kan je gewoon een spel spelen!
Stad Mechelen wapent jongeren via spel tegen online negativiteit
Jongeren brengen heel wat tijd door op het internet. Zo komen ze ook heel wat minder leuke berichten tegen, maar het is niet eenvoudig te weten hoe ze daarop kunnen reageren. Daarom werd er binnen het project DOPREV van Stad Mechelen gezocht naar een tool om het thema bij jongeren tussen 10 en 14 bespreekbaar te maken; die tool werd (Dis)Like?.