Onze strafste op maat gemaakte spelen
De Aanstokerij ontwikkelt jaarlijks meer dan tien spelen op maat voor allerlei verschillende organisaties en klanten. In dit steeds groeiende overzicht vindt je onze allerstrafste realisaties.

Spelen filteren

'Begroting op de weegschaal': een eerste ontmoeting met de kunst van het begroten
Het gaat in het nieuws vaak over begrotingen, maar wat houdt zo’n begroting precies in? ‘Begroting op de weegschaal’ is een workshop die De Aanstokerij ontwikkelde voor Brussel Financiën en Begroting. In dit spel krijgen leerlingen de opdracht om zelf eens begroting op te maken. Een daarvoor moeten ze natuurlijk eerst leren wat er bij een begroting komt kijken!

Terug van nooit weggeweest: Bingo Mondial
Nu en dan buigt De Aanstokerij zich over een van onze oudere spelen, waarvan we denken dat het toe is aan een update en een vers likje verf. Zou houden we onze spelen extra relevant (en leuk) om op begeleiding te spelen. Deze keer was het de beurt aan Bingo Mondial, het rollenspel over de ongelijke verdeling van macht en middelen.

'Liv€ Your Lif€': een fun-ancieel ervaringsspel
Om jongeren financiële geletterdheid bij te brengen, waren het departement bedrijf en organisatie en de lerarenopleiding aan HOGent op zoek naar een actieve en leerzame methodiek. Ze kwamen bij De Aanstokerij aankloppen voor een spelconcept, en we gingen aan de slag. Het resultaat is ‘Liv€ your lif€’, een educatief spel om financiële beslissingen te ervaren.

Speelse klasgesprekken over alcohol met 'Nognito'
Het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD) vroeg De Aanstokerij om speelse gespreksmethodieken te ontwikkelen voor leerlingen in de derde graad basis- en de eerste graad secundair onderwijs. Het resultaat is 'Nognito', een verzamelbundel gespreksmethodieken met een digitaal luik dat leerlingen stimuleert na te denken over hun alcoholconsumptie.

School in beweging met 'Luuks spelbord'
Scholen die zich inspannen om hun leerlingen meer in beweging te krijgen, verdienen een beloning. Voor het schooljaar 2021-2022 was die beloning ‘Luuks spelbord’, een verzameling bewegingstussendoortjes die we maakten in opdracht MOEV, Sport Vlaanderen en het Vlaams Instituut Gezond Leven.

Een sterk en divers team met TEAMinclusie(f)
Steeds meer organisaties streven naar inclusief samenwerken. Daarom werkte De Aanstokerij mee met de Karel de Grote Hogeschool aan hun ESF-project en ontwikkelden we 22 activiteiten om te bouwen aan een sterke en diverse ploeg met 'TEAMinclusie(f)'.

Werken rond duurzaamheid met het 'Cirkelspel'
Welke impact hebben onze acties op de planeet en toekomstige generaties, zowel op een positieve als negatieve manier? Met het 'Cirkelspel', dat we ontwikkelden in opdracht van Mensen & Wetenschap vzw, breng je de klimaatproblematiek op een speelse manier naar de 3de graad secundair onderwijs.

Kraak de DNA-code: een genetica-spel met kosmische proporties
'Kraak de DNA-code' is een spel dat we ontwikkelden voor het Departement Menselijke Erfelijkheid (KU Leuven) en het Centrum Menselijke Erfelijkheid (UZ Leuven), om het onderwerp genetica op een speelse manier aan kinderen voor te schotelen. Kunnen de spelers de families op planeet Bolygo herenigen, met alleen DNA als aanwijzing?

Samen 'Op weg naar kinderopvang' in Brussel
We werkten samen met 'Kinderopvang in Brussel' om een spel te maken waarmee het ingewikkelde thema kinderopvang op een speelse manier benaderd kan worden. Zo weten (toekomstige) ouders in Brussel hoe ze hun zoektocht naar kinderopvang kunnen beginnen.

'Max 24/7' is de max
In 2021 lanceerde Child Focus het nieuwe project 'Max', om kinderen en jongeren aan te sporen een vertrouwenspersoon te zoeken.
Het samenwerkingsspel 'Max 24/7' is een ludieke en interactieve les om spelers te leren dat ze nooit alleen met hun problemen moeten blijven zitten, en dat er altijd hulp in de buurt is.

Wegwijs in gezondheidszorg met 'WEGWIJS'
De wereld van Gentse gezondheidszorg leer je het makkelijkst kennen in ‘WEGWIJS in zorg en gezondheid’, dat we samen met de Gentse Wijkgezondheidscentra ontwikkelden. ‘WEGWIJS’ maakt deel uit van hun doelstelling om de gezondheidsvaardigheden van de Gentse bevolking op te krikken.

'Better safe than soa', een kijkje achter de schermen van de spelontwikkeling
In opdracht van Sensoa vzw ontwikkelden we het spel 'Better safe than soa', een educatief spel voor tieners. Met het spel maak je gevoelige thema's zoals veilig vrijen, communicatie en soa's op een ludieke manier bespreekbaar.
Spelontwikkelaar Silke neemt je mee achter de schermen.