Inzichten & nieuws
We schrijven bijna even graag over spelen als dat we ze ontwikkelen en begeleiden. Hier vind je alle Aanstokerij-nieuwtjes, onze speltips, blogs van Aanstokers ...
Wat zoek je?
Stad Mechelen wapent jongeren via spel tegen online negativiteit
Jongeren brengen heel wat tijd door op het internet. Zo komen ze ook heel wat minder leuke berichten tegen, maar het is niet eenvoudig te weten hoe ze daarop kunnen reageren. Daarom werd er binnen het project DOPREV van Stad Mechelen gezocht naar een tool om het thema bij jongeren tussen 10 en 14 bespreekbaar te maken; die tool werd (Dis)Like?.
Safehaven: tot de metaverse veilig is voor jongeren
De metaverse maakt steeds meer deel uit van de online leefwereld van kinderen en jongeren. Helaas schuilen er ook online risico’s in deze digitale werelden. Daarom werkte De Aanstokerij mee aan het Roblox-spel SAFEHAVEN van Plan International. Dit spel sensibiliseert jongeren over hun gendergelijkheid en grensoverschrijdend gedrag.
'Max 24/7' is de max
In 2021 lanceerde Child Focus het nieuwe project 'Max', om kinderen en jongeren aan te sporen een vertrouwenspersoon te zoeken.
Het samenwerkingsspel 'Max 24/7' is een ludieke en interactieve les om spelers te leren dat ze nooit alleen met hun problemen moeten blijven zitten, en dat er altijd hulp in de buurt is.
Word Spelmaker!
Veilig internet op het spel
In het samenwerkingsspel '#FlashTag', ontwikkeld voor Child Focus, kan je met je leerlingen (5de en 6de leerjaar & 1ste graad secundair onderwijs) in dialoog gaan over veilig en verantwoord internetten.
Cyber-Scan helpt scholen in de strijd tegen cyberpesten
Samen tegen (cyber)pesten met ‘Cyber-Scan’, onze ontwikkeling in opdracht van Mediawijs (het Vlaamse kenniscentrum Mediawijsheid), in samenwerking met de Universiteit Antwerpen en met steun van de Departementen Media en Onderwijs. Deze toolkit helpt je het anticyberpestbeleid van je school vorm te geven.
Vers van de pers! Dossier 116 000
'Dossier 116 000' is een detectivespel dat we ontwikkelden voor Child Focus. Kinderen onderzoeken tijdens het spel een mysterieuze verdwijning waarin onveilig internetgebruik een rol speelt. Zo leren ze op een veilige manier over moeilijke thema's als weglopen, seksuele uitbuiting en veilig internet.