Ga verder naar de inhoud

'Max 24/7' is de max

06.10.2022

Iedereen heeft een luisterend oor nodig - en kinderen zeker. Om kinderen te motiveren op zoek te gaan naar zo'n vertrouwenspersoon ontwikkelden we voor Child Focus het spel 'Max 24/7'.

Vorig jaar lanceerde Child Focus een nieuw project, “Iedereen een Max”. De bedoeling van deze campagne is ervoor te zorgen dat elk kind tussen 10 en 12 jaar oud een nauwe vertrouwenspersoon heeft, waarbij ze terechtkunnen om te praten over hun problemen.

Maar het is voor kinderen een grote stap om met iemand te gaan praten, en het is daarom dat Child Focus naar De Aanstokerij kwam met de vraag een spel te ontwikkelen om kinderen te motiveren hun eigen Max te vinden. Het resultaat: ‘Max 24/7’.

In dit nieuwe samenwerkingsspel leren spelers negen nieuwe leerlingen kennen, die elk te maken hebben met moeilijke situaties, en niet weten waar ze met hun problemen terecht kunnen. De problemen waarmee de personages kampen liggen dicht bij de leefwereld van kinderen zelf, van cyberpesten tot ‘grooming’.

De bedoeling van het spel is ervoor te zorgen dat de negen leerlingen ergens terecht kunnen met hun problemen. Spelers bespreken mogelijke acties, brengen personages in contact met organisaties die ze om hulp kunnen vragen, zoeken vertrouwenspersonen… Zo voorkomen ze dat de nieuwe leerlingen ervoor kiezen om van huis weg te lopen.

Door het spel leren kinderen dat ze niet met hun problemen moeten blijven zitten en dat er altijd hulp in de buurt is. Het spel doet kinderen ook kritisch nadenken over de risico’s waarmee ze geconfronteerd kunnen worden, en hoe ze daarmee kunnen omgaan. En een belangrijk aspect daarvan is natuurlijk op zoek gaan naar hun eigen Max.

Interesse?

Wil je als klasleerkracht, opvoeder of begeleider deze thema’s bespreekbaar maken bij kinderen van 10 tot 12 jaar?

Je kan beroep doen op de vrijwilligers van Child Focus voor een gratis begeleiding van het spel. Via de website van Child Focus vraag je het spel aan.


Meer over Mediawijsheid of Opvoeding & Ontwikkeling

Mediawijsheid

Stad Mechelen wapent jongeren via spel tegen online negativiteit

8 mei 2024

Jongeren brengen heel wat tijd door op het internet. Zo komen ze ook heel wat minder leuke berichten tegen, maar het is niet eenvoudig te weten hoe ze daarop kunnen reageren. Daarom werd er binnen het project DOPREV van Stad Mechelen gezocht naar een tool om het thema bij jongeren tussen 10 en 14 bespreekbaar te maken; die tool werd (Dis)Like?.

Opvoeding & Ontwikkeling

Je talenten leren kennen? Bij TAJO is dat kinderspel!

5 april 2024

De missie van TAJO vzw is om maatschappelijk kwetsbare jongeren te motiveren om de kansen die ze krijgen te grijpen. Met dit nieuwe spel dat De Aanstokerij samen met hen maakte, triggeren ze jongeren om deel te nemen aan vrijetijdsbesteding, en leren zij ook TAJO kennen.

Mediawijsheid

Safehaven: tot de metaverse veilig is voor jongeren

16 februari 2024

De metaverse maakt steeds meer deel uit van de online leefwereld van kinderen en jongeren. Helaas schuilen er ook online risico’s in deze digitale werelden. Daarom werkte De Aanstokerij mee aan het Roblox-spel SAFEHAVEN van Plan International. Dit spel sensibiliseert jongeren over hun gendergelijkheid en grensoverschrijdend gedrag.