'Toolbox leiderschapskompas': het noorden nooit meer kwijt
De KU Leuven Personeelsdienst werkt met heel wat teams in KU Leuven samen. Uit die samenwerking leerden ze dat heel wat medewerkers en leidinggevers op zoek waren naar ondersteuning op vlak van hun leiderschap en hoe ze daarover kunnen spreken met elkaar. Daarom ontwikkelden we samen met een speelse toolbox om hen te helpen feedback te geven.
Binnen de KU Leuven wordt er veel gehecht aan leiderschapsontwikkeling. Goed leiderschap is namelijk een belangrijke hefboom om excellentie te realiseren en impact te generen. Het is dus belangrijk dat leidinggevenden zichzelf en anderen kunnen ontwikkelen en sturen.
De rode draad doorheen het KU Leuven-ontwikkelaanbod is het leiderschapskompas, een referentiekader dat concrete taal aanbiedt om gesprekken over leiderschap aan te kunnen gaan. Het kompas is ook de kern van deze toolbox. De toolbox helpt leidinggevenden om met hun team(leden) in interactie te gaan over hun leiderschap, en zo feedback te ontvangen. Op die manier gaan team en leidinggevende samen op zoek naar wat hete betekent wat het voor hen betekent om samen te werken in hun team.

Het leiderschapskompas
De 'Toolbox leiderschapskompas' bevat verschillende methodieken zodat leidinggevenden ermee aan de slag kunnen zoals ze willen. Of er nu één methodiek gebruikt wordt of een combinatie, of er veel of weinig tijd gemaakt wordt, in team of individueel… alles is mogelijk. Bovendien heeft elke tool een andere doelstelling, waardoor er zo gericht als gewild gewerkt kan worden. De behoeften van een team spelen bij die keuze een belangrijke rol.
Het leiderschapskompas, dat het hart van deze toolbox vormt, bevat de vijf dimensies die belangrijk zijn voor de invulling van leiderschap in de context van de KU Leuven. In combinatie met de kaartenset, die 52 leiderschapskenmerken bevat, nodigt mensen uit om na te denken en de spreken over verschillende leiderschapsaspecten.
Gebruik van de laagdrempelige tools verhoogt de mate van betrokkenheid van de teamleden bij de reflectie en dialoog, die nodig zijn bij het geven en ontvangen van feedback. Bovendien is het op een speelse manier veel simpeler om feedback op elkaar te geven, aangezien de regels van de methodieken een kader aanbieden waarin dat makkelijker kan.
Aan het einde van een methodiek zijn er waarschijnlijk heel wat mogelijke acties in de groep gegooid. Deze ideeën mogen niet vergeten worden, dus worden ze best omgezet in een concreet actieplan, waaruit er een selectie gemaakt kan worden om scherp te stellen. Om dat proces extra toegankelijk te maken staat er bovendien bij elke tool of er gekozen wordt voor een individueel actieplan of voor een teamactieplan.
De Aanstokerij ontwikkelde en produceerde deze tool voor de KU Leuven Personeelsdienst. Bijgevolg kan deze toolbox enkel intern bij de KU Leuven gebruikt worden.
Meer over Communicatie & Feedback of Organisatiecultuur & -management

Pedagogische studiedag? Versterk je team met vorming via spel!
Vanaf vandaag wordt het in elkaar puzzelen van je pedagogische studiedag een pleziertje.
De Aanstokerij biedt verschillende vormingen en trainingen aan die je lerarenteam versterken. En dat via spel: een interactieve en doeltreffende leermethode!

Kies al spelend Kleur Tegen Pesten
De Week Tegen Pesten is out, we werken nu een heel jaar tegen pesten! Kies Kleur Tegen Pesten maakte aan het begin van de maand tien bouwstenen bekend waarmee je pesten kan voorkomen. Om het in je team, groep of school laagdrempelig over die bouwstenen te hebben, kan je gewoon een spel spelen!

Productiecoaching: 'Ken je bedrijf, 24plus'
24+, het customer care center voor KBC blijft aan hoog tempo groeien. Daarom ontwikkelden ze het spel 'Ken je bedrijf, 24plus', waarmee medewerkers hun bedrijf leren kennen. En voor de final touches deden ze beroep op een productiecoaching van De Aanstokerij.