Ga verder naar de inhoud

Lancering jongerenspel over mentaal welzijn: MindMaze

06.07.2021

Op dinsdag 6 juli lanceerden we samen met de jongerenwerking van Speelplein Takaro in Etterbeek en in het bijzijn van Vlaams minister van Brussel, Media en Jeugd, Benjamin Dalle, het samenwerkingsspel over mentaal welzijn: MindMaze!

‘MindMaze’ helpt jongeren op een creatieve manier omgaan met uitdagende situaties. Via een speelse zoektocht komen thema’s als durven praten, leren luisteren, hulp vragen en hulp bieden aan bod. Want het is oké om je niet altijd oké te voelen.

De spelers leren tijdens het spel ook verschillende hulporganisaties kennen, zodat mentale problemen niet alleen bespreekbaar worden gemaakt, maar het spel ook bijdraagt aan de preventie ervan.

Met dank aan Speelplein Takaro om samen met ons het startschot te geven voor 'MindMaze' en aan minister Dalle om het belang van mentaal welzijn bij jongeren te onderstrepen!

Bruzz heeft er een mooie reportage over gemaakt!

Jeugdwerkbevraging

Joost Capiau (speltrainer bij De Aanstokerij) vertelt: “We ontwikkelden ‘MindMaze’ naar aanleiding van de bevraging die we in het najaar van 2020 hebben afgenomen bij 152 jeugdwerkers. We polsten er naar hun interesses en vormingsnoden. Meer dan de helft (59%) bleek nood te hebben aan een spel over mentaal welzijn. Geen verrassing uiteraard, gezien de uitdagingen waarmee jongeren te maken kregen in de Coronacrisis en de prioriteit die het thema krijgt in het Jeugd- en Kinderrechtenbeleidsplan.”

Ook De Aanstokerij kan en wil absoluut haar steentje bijdragen in dit verhaal. Als erkende vereniging informatie en participatie zetten we bij De Aanstokerij spel in als krachtige vormingsmethode voor kinderen, jongeren en volwassenen.

Een speelse aanpak van zo’n ‘zwaar’ thema lijkt misschien tegenstrijdig, maar niets is minder waar. Spel kan een belangrijke rol spelen in het doorbreken van taboes, in het oefenen van sociale vaardigheden, in het verlagen van drempels om het gesprek met elkaar aan te gaan … Samen spelen, sterke ervaringen bieden en in gesprek gaan, het maakt van spel een uitstekende methode voor het ontwikkelen van attitudes.

Versterk de mentale veerkracht van jongeren

‘MindMaze’ kan zowel gespeeld worden in jeugdwerkcontext als in het onderwijs met jongeren tussen 12 en 15 jaar.

Elk team is verantwoordelijk voor een personage dat zich niet goed in zijn vel voelt. De oorzaak of omstandigheden kennen ze nog niet, die ontdekken ze doorheen het spel. De innerlijke zoektocht van de personages wordt visueel voorgesteld door een doolhof. Het is aan de teams om samen de uitgang van het doolhof te bereiken via opdrachten rond de thema’s: durven praten, luisteren naar elkaar, hulp vragen en hulp bieden.

Na elke opdracht wordt een deel van het doolhof vrijgespeeld. Tijdens hun tocht door het doolhof verzamelen de teams informatie over hun personages en ontdekken ze bij welke organisaties ze terecht kunnen met hun problemen of vragen.

Lukt het de teams om de uitgang te bereiken en de onzekerheden van de personages te benoemen?

'MindMaze' is ontwikkeld door De Aanstokerij en werd mogelijk gemaakt met steun van de Vlaamse Overheid.

Praktisch: hoe spelen?

We bieden ‘MindMaze’ aan als workshop. Dit heeft als voordeel dat één van onze speltrainers het spel en de nabespreking in goede banen kan leiden, waardoor de groep dieper ingaat op het thema en de inzichten opgedaan tijdens het spel.

Vraag je begeleiding aan en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

  • Ideaal voor: 12- tot 15-jarigen in het jeugdwerk en het onderwijs
  • Aantal spelers: 8 - 25
  • Speelduur: 100 - 180 minuten

Meer over Mentaal welzijn

Mentaal welzijn

Veerkrachtig in moeilijke momenten met spel

1 oktober 2024

Hoe hard je ook probeert, niemand lijdt een leven dat tot in de puntjes perfect loopt. Moeilijke momenten en perioden horen erbij, maar niet iedereen weet hoe met die tijden om te gaan of hoe anderen te ondersteunen.

In deze Tiendaagse van Geestelijke Gezondheid besteden we dus extra aandacht aan onze spelen die gemaakt zijn om spelers te wapenen voor hun eigen moeilijke momenten en die van anderen.

Verbindend communiceren

Kies al spelend Kleur Tegen Pesten

13 september 2024

De Week Tegen Pesten is out, we werken nu een heel jaar tegen pesten! Kies Kleur Tegen Pesten maakte aan het begin van de maand tien bouwstenen bekend waarmee je pesten kan voorkomen. Om het in je team, groep of school laagdrempelig over die bouwstenen te hebben, kan je gewoon een spel spelen!

Mediawijsheid

Stad Mechelen wapent jongeren via spel tegen online negativiteit

8 mei 2024

Jongeren brengen heel wat tijd door op het internet. Zo komen ze ook heel wat minder leuke berichten tegen, maar het is niet eenvoudig te weten hoe ze daarop kunnen reageren. Daarom werd er binnen het project DOPREV van Stad Mechelen gezocht naar een tool om het thema bij jongeren tussen 10 en 14 bespreekbaar te maken; die tool werd (Dis)Like?.