Ga verder naar de inhoud

Spelen over eerlijke handel

21.04.2021

Chocolade en bananen zijn lekker. Maar door complexe marktmechanismen en rare kronkels in de wereldeconomie zijn lekkere dingen helaas niet altijd 'lekker'. De smaak is niet voor iedereen altijd raak.

Achter de flashy verpakkingen gaat vaak een vierkante wereld schuil: het lage loon voor de cacaoboer, de ongezonde werkomstandigheden van de bananenarbeider, de vervuiling van het rijstveld ...

In de volgende ervaringsgerichte spelen maak je het thema van eerlijke handel bespreekbaar met jongeren.

De spelen belichten de onbekende, minder alledaagse kant van de producten die we dagelijks consumeren en geven de spelers de kans om zich in te leven in de problematiek. Door een spel te spelen waarin ze het reilen en zeilen van de wereldhandel, soms pijnlijk spannend, doorleven, ondervinden ze aan den lijve dat de wereldeconomie niet altijd draait zoals ze zou moeten draaien.

Al spelend:

  • komen de jongeren spelenderwijze te weten wat Fair Trade is
  • staan ze stil bij hun consumptiegedrag en de impact ervan op ecologisch en sociaal vlak
  • leren ze dat ze kunnen bijdragen aan eerlijke handel door in de winkel een bewuste keuze te maken

Onze speeltips over eerlijke handel

'Schaakmat': een speelse methodiek die je zo kan inzetten in je klas of bij je groep

  • Doelgroep: + 10 jaar
  • Duur: 25 minuten zonder nabespreking
  • Spelers: min. 6 – max. 25
  • Spelbegeleiders: 1
  • Doel: de spelers laten aanvoelen dat een aantal verschillen zeer essentieel zijn. Hierdoor is de kloof soms zeer groot en niet te overbruggen.
  • Accommodatie: een ruimte van 10 op 10 meter

Speluitleg

  • Groepsverdeling: 2 gelijke ploegen
  • Speldoel: de ploeg die als laatste een overlevende heeft, is de winnaar.

Spelverloop
De 2 groepen staan tegenover elkaar, elk aan 1 zijde van het terrein. De deelnemers vormen de schaakstukken. Elke groep mag om beurt een zet doen. D.w.z. dat elke ploeg om beurt 1 speler mag aanduiden die een sprong voorwaarts maakt. Na de sprong:

  • MAG de speler zijn voeten NIET meer verplaatsen.
  • mag hij met de handen de grond niet raken.
  • mag hij vanop zijn plaats proberen een andere speler te tikken.

Een speler die door een speler van de andere ploeg met de hand wordt aangetikt, valt af en verdwijnt uit het spel.

We spelen hetzelfde spel, maar 1 van beide ploegen mag nu elke keer 2 stappen zetten. De andere ploeg mag maar 1 stap zetten.

Nabespreking
Tijdens de nabespreking kan je de link leggen tussen wat gebeurde in deel 2 en de onevenwichtige verdeling van goederen en kansen en de gevolgen hiervan op vlak van handel. Ook op handelsvlak worden kleine boerenorganisaties in snelheid voorbijgestoken door grote multinationals.

Tips voor de spelbegeleider
Laat de verliezers uit deel 1 de mogelijkheid om 2 stappen te zetten en stel de winnaars van deel 1 voor de uitdaging. Kunnen ze het nu ook nog halen?

Veel speelplezier!


Meer over Wereldburgerschap of Duurzaamheid

Wereldburgerschap

Gezondheid op het spel

5 april 2022
Feitje: de Wereldgezondheidsorganisatie (World Health Organization of WHO) werd opgericht op 7 april 1948. Om die verjaardag te vieren,…
Duurzaamheid

Ka-Ching in de klas

22 maart 2022
Sinds dit schooljaar krijgen leerlingen in de tweede graad katholiek secundair onderwijs het vak MEAV, dat staat voor Maatschappelijke,…
Duurzaamheid

Word al spelend een duurzame held

2 september 2021
Van 18 tot 25 september 2021 vieren we de zesde verjaardag van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties. Daarom…