Ga verder naar de inhoud

KOPLR, online spel voor mensen met een beperking om hun eigen netwerk te versterken

13.12.2019

Personen met een verstandelijke beperking hebben vaak weinig vriendschapsrelaties en voelen zich dan eenzaam. Ze nemen weinig deel aan (sociale) activiteiten in de samenleving en ze ervaren een tekort aan betekenisvolle en gevarieerde contacten.

Het vormen en ondersteunen van het sociale netwerk rondom personen met een beperking is dan ook een uitdaging.

Daarom ontwikkelden we in opdracht van SPOND vzw, Cera en de Academische Werkplaats -Inclusie Ondersteuning samen met personen met een verstandelijke beperking een online spel: www.KOPLR.nu.

Nieuwe ontwikkeling in opdracht van SPOND vzw

KOPLR biedt een virtuele en sociale experimenteerruimte waarin je als speler zelf ervaring met netwerken opdoet. Je doet in een veilige omgeving allerlei sociale dingen en leert daarover nadenken. Dit zet je aan tot kleine stappen om erbij te horen en om aan te sluiten bij een netwerk in een diverse samenleving.

KOPLR is bedacht door en voor mensen met een mentale beperking en hun begeleiders. Het resultaat is een leuk en begrijpelijk spel voor iedereen die wil werken aan een sociaal netwerk.

KOPLR is gratis te vinden op www.KOPLR.nu. Het is speelbaar op alle computersystemen, smartphones en tablets.

Een gratis online spel voor iedereen die wil werken aan zijn sociale netwerk, een tool voor begeleiders, teams en organisaties om hun cliënten daarbij te ondersteunen.

KOPLR wordt aangeboden door SPOND vzw en werd ontwikkeld in het kader van de Academische werkplaats Inclusie Ondersteuning in samenwerking met De Aanstokerij en Cera. (Meer info over de Academische Werkplaats Inclusie Ondersteuning via: www.spond.be).

SPOND vzw is een Vlaamse netwerkorganisatie van organisaties die ambulante en mobiele begeleiding bieden. Deze organisaties ondersteunen mensen met een beperking die zelfstandig wonen, met als doel de kwaliteit van hun leven te verbeteren of te behouden.

Naast KOPLR wordt ook KOPLR Support ter beschikking gesteld, een bundel van reflectie-oefeningen voor begeleiders rond sociale netwerken.

Al spelend een sociaal netwerk opbouwen

KOPLR bestaat uit drie spelfases:

  1. In de eerste fase link je als speler mensen met elkaar en benoem je hun relaties. Het doel is hierbij kennis over sociale netwerken te verwerven.
  2. In de volgende fase krijg je inzicht in de eigen competenties. Voor je het weet, heb je in het spel 45 talenten bij jezelf geëvalueerd.
  3. In de laatste fase bouw je dan het netwerk uit dat je zélf wil. Dit door in te gaan op uitdagingen die doen ervaren dat wat je zelf doet effect heeft op je relaties met anderen. Het gaat om kleine opdrachten, op basis van de talenten uit spelfase 2, die je in de werkelijke wereld uitvoert.

Daarnaast kan je virtuele spelletjes spelen om te werken aan jouw sociale vaardigheden.

12 december werd KOPLR voorgesteld aan het publiek

Enkele eerste reacties:

  • “Door het spel mee te maken en het uit te proberen, heb ik al kunnen werken aan mijn relaties” - Carina De Graef
  • “Een opdracht was om iemand op te bellen die ik al lang niet had gehoord. Er was iemand die ik al 5 jaar niet had gezien. Dit was voor mij een erg moeilijke opdracht, maar ik heb die persoon toch opgebeld. De week nadien zijn we een koffie gaan drinken. Dat was de moeite!” - Tine De Rache
  • “Zelfvertrouwen was voor mij heel moeilijk. Ik heb daar opdrachten rond gedaan. Ik moest bijvoorbeeld mensen een hand gegeven en dat gaat nu veel gemakkelijker. Nu zit ik hier zelfs op het podium te praten over mijn ervaringen!” - Mimi Bongers
  • “Het co-creatieteam heeft alles mee mogen beslissen: o.a. de opzet, opdrachten, naam en look. De participatie van de doelgroep was bij dit project duidelijk hoger dan we gewent zijn.” - Silke Wouters, ontwikkelaar, De Aanstokerij
  • “Wat voor de ene een moeilijke opdracht is, is voor de andere een makkelijke” -Ellen Schryvers, onderzoeker Academische Werkplaats, ontwikkelaar KOPLR
  • “Als begeleiding is het soms erg moeilijk om met cliënten, personen met een vaak verstandelijke beperking, uit te zoeken wat voor hen werkt. Ik begeleid bijvoorbeeld iemand die chaotisch is, zich moeilijk kan concentreren en zijn verhalen zijn meestal onsamenhangend. Soms voelt hij zich dan onbegrepen en wordt hij boos. Zijn huidig netwerk bestaat vooral uit zijn naaste familie en vrienden die hij niet echt bij naam kan noemen. Hij heeft moeilijkheden om op tijd te komen, heeft weinig structuur en kan niet lezen of schrijven. Hij dwaalt al wel eens rond waar hij dan de verkeerde vrienden tegenkomt. Het begeleiden van deze persoon vraagt veel geduld, herhaling en veel erkenning geven in de dingen die hem wel goed lukken. Stapje voor stapje begint zijn netwerk te groeien. Je merkt dat er vertrouwen en veiligheid is. Als begeleider ben ik ervan overtuigd dat we met deze mensen een andere tool moeten zoeken om hun sociaal netwerk verder uit te breiden dan datgene dat we al in onze rugzak hebben. Ik sta samen met de andere begeleiders nieuwsgierig klaar om te bekijken wat het netwerkspel voor hen kan betekenen!” - Sandra Frederickx, begeleidster Ondo
  • “Het zijn de kleine interventies waar de begeleiders in uitblinken: samen met de persoon met een beperking bijvoorbeeld een bezoek voorbereiden en dan nadien die dingen opnieuw bespreken, duiden, evalueren enz. Die kleine interventies maken een groot verschil. - Evy Meys, Gezins- en Orthopedagogiek KUL
  • “Ik heb al teveel meegemaakt om nog contacten te kunnen of durven maken. Ik wil verder en naar de toekomst kijken. Hopelijk helpt dit spel mij daarbij.” - Beau
Wil je graag meer weten of KOPLR? SPOND vzw staat je graag te woord!

Tina Kennes
Stafmedewerker SPOND vzw
T 0487 359 814
tina.kennes@spond.be

Sociale netwerkontwikkeling voor personen met een beperking


Meer over Mentaal welzijn of Communicatie & Feedback

Gezondheid

Spelen (is goed) voor je gezondheid

3 april 2024

Op 7 april blaast de Wereldgezondheidsorganisatie spreekwoordelijke kaarsjes uit. We vieren dan ook elk jaar die verjaardag met Wereldgezondheidsdag, en dit jaar staat "mijn gezondheid, mijn recht" centraal. Via spel kan je kennis over gezondheid voor verschillende doelgroepen toegankelijk maken, dus tonen we graag onze gezondste spelen.

Gezondheid

Interview: Spelend Pyjamadag in met Bednet!

15 maart 2024

Hoe bereid je een klas voor op een leerling die de lessen een tijdje digitaal zal moeten volgen? Samen met Bednet maakten we het Bednet Klasspel, dat leerlingen in het lager onderwijs aan het denken zet over wat er zoal bij komt kijken en wat het effect van zo'n afwezigheid is op de klas.

Social skills

Plezier tot hier, en niet verder!

22 december 2023

Tieners hebben het niet altijd even makkelijk om hun eigen grenzen aan te geven en die van anderen te herkennen. Daarom werkten we samen met vrijwilligers van Jonge Helden aan deze gratis speelse werkvorm, waarmee begeleiders in het jeugdwerk en onderwijs rond het thema aan de slag kunnen.