'Klant is Koning' in een nieuw jasje
Met 'Klant is Koning' kan je je leerlingen tussen 14 en 16 jaar sensibiliseren over duurzame consumptie.
Het gratis te downloaden spel spel laat hen stilstaan bij hun consumptiegedrag en de impact ervan op ecologisch en sociaal vlak.

Iedereen consumeert. Maar de manier waarop je dat doet, heb je zelf in de hand en kan een wereld van verschil maken.
Tijdens het spel reflecteren de spelers over hun dagdagelijkse aankopen en hoe duurzaam ze wel of niet zijn, welke duurzame alternatieven er bestaan en hoe ze te herkennen.
Onder de loep
We nemen geregeld onze eigen spelen onder de loep om ze actueler te maken, beter te laten aansluiten bij de leefwereld van de doelgroep ... met veel aandacht voor het spelverloop, het fungehalte en de inkleding van het thema.
Deze keer was 'Klant is Koning' aan de beurt.
Wat is er veranderd?
Hier een overzicht van de aanpassingen in de nieuwe versie van 'Klant is Koning':
De spelers spelen voortaan in duo's i.p.v. alleen. We hebben hiervoor een leuke groepsindelingsmethodiek voorzien!
Samen met hun partner bepalen de spelers waaraan ze hun budget uitgeven.
Er zijn geen verschillende rollen meer. Alleen nog door zichzelf vooropgestelde speldoelen. De rollen van journalist, politicus en activist vallen dus weg. Deze kunnen wel spontaan ontstaan tijdens het spel.
Deze herwerkte versie werkt met sterren om 'populaire' producten aan te duiden. De producten variëren van duur en populair over duurzaam, maar niet populair enz.
Het speldoel hebben we aangepast. In plaats van zoveel mogelijk punten te scoren, klinkt het speldoel als: 'Koop wat jij nodig hebt om gelukkig te zijn in je dagelijkse leven!' Achteraf bespreken we uiteraard hun uitgaven tijdens het spel en koppelen we dat terug aan het gesprek over hun persoonlijke uitgaven bij het begin van het spel. Mogelijke speldynamieken zijn dan:
- Zoveel mogelijk geld overhouden aan het einde van het spel. Goedkope producten kopen en zo weinig mogelijk geld uitgeven.
- Zoveel mogelijk ‘sterretjes’ verdienen. Populaire producten kopen. Kijken naar wat influencers dragen en consumeren. Sterk gericht op merken.
- Zoveel mogelijk mensen overtuigen duurzaam te consumeren, zodat de ‘meters’ niet overschreden worden. Milieubewust. Fairtrade, eerlijke en lokale producten kopen met zo'n laag mogelijke impact op het milieu.
- De biedronde is een nieuwsronde geworden waarbij de spelers nieuwsberichten kunnen 'verdienen'.
- In het spel zijn er ook nieuwsberichten toegevoegd met info over de productlabels om het in de nabespreking te kunnen hebben over duurzame labels en waarin die van elkaar verschillen, wat 'greenwashing' inhoudt enz.
- De spelers spelen nu met geprinte geldbriefjes i.p.v. virtueel geld.
- Er is een extra ronde toegevoegd: de actualiteitsronde. In deze ronde kunnen de spelers via actieve opdrachten de productiegevolgen van hun aankopen (broeikasscore, grondstoffenscore, mensenrechtenscore) proberen rechttrekken.
Begeleidingstips
'Klant is Koning' behandelt een thema dat voor 14- tot 16-jarigen nog 'ver van hun bed' kan zijn.
Daarom hebben onze speltrainers ook enkele tips verzameld hoe je het thema 'duurzaam consumeren' kan kaderen vóór het spelen van het spel. De eigen ervaring leert dat dit het verdere spelverloop alleen maar ten goede komt.
Aan de slag!
Benieuwd om de vernieuwde versie zelf uit te proberen met je klas? Download het hier en laat ons weten wat je ervan vindt!
Meer over Wereldburgerschap of Duurzaamheid

De Aanstokerij speelt het proper (én gratis)
Vorig jaar maakten we samen met Mooimakers 'Vuil Spel'. Dit jaar trakteert Mooimakers erkende jeugdwerkingen op een gratis begeleiding van dit spel, waarin leden grondig kennismaken met het onderwerp 'zwerfvuil' en hoe zij het kunnen vermijden.

Pilootproject rond beleidsparticipatie met 11- tot 12-jarigen
In dit traject krijgen kinderen uit jouw gemeente of stad de kans om op een speelse manier hun stem te geven, te gebruiken en mee na te denken over hun stad of gemeente. Het traject bestaat uit 3 sessies van 2 uur met telkens ongeveer 10 deelnemers. Schrijf je je in vóór 30 maart, dan maak je kans op een gratis traject.

Terug van nooit weggeweest: Bingo Mondial
Nu en dan buigt De Aanstokerij zich over een van onze oudere spelen, waarvan we denken dat het toe is aan een update en een vers likje verf. Zou houden we onze spelen extra relevant (en leuk) om op begeleiding te spelen. Deze keer was het de beurt aan Bingo Mondial, het rollenspel over de ongelijke verdeling van macht en middelen.