Ga verder naar de inhoud

Klant is Koning: handige tips voor bij het spelen

09.10.2019

Met 'Klant is Koning' kan je je leerlingen tussen 14 en 16 jaar sensibiliseren over duurzame consumptie. Het online spel laat hen stilstaan bij hun consumptiegedrag en de impact ervan op ecologisch en sociaal vlak. Want iedereen consumeert. Maar de manier waarop je dat doet, heb je zelf in de hand en kan een wereld van verschil maken.

Waarom dit spel?

De duurzaamheidsgedachte vindt langzaam maar zeker haar ingang. Initiatieven die bijdragen tot een duurzamere wereld zijn tegenwoordig zeer actueel. Denk maar aan steden die gaan voor energieneutraliteit, cradle to cradle-ondernemingen die producten zo ontwerpen dat ze van begin tot eind veilig en herbruikbaar zijn, deeleconomieën waarbij het idee van collectief consumeren centraal staat (zoals bv. autodelen) enz.

Maar eigenlijk kan ieder van ons op zijn manier zijn steentje bijdragen. Net daarom hebben we 'Klant is Koning' ontwikkeld. Tijdens het spel reflecteren de spelers over hun dagdagelijkse aankopen en hoe duurzaam ze wel of niet zijn, welke duurzame alternatieven er bestaan en hoe ze te herkennen.

Want ook in je dagdagelijkse leven kan je duurzame beslissingen nemen die een grote impact hebben op de mens en het milieu.

Onze speltips

We merken dat 'Klant is Koning' een thema behandelt dat voor enkele leerlingen van de 2de graad secundair onderwijs nog 'ver van hun bed' kan zijn.

Daarom hebben onze speltrainers enkele tips verzameld hoe je het thema duurzaam consumeren kan kaderen vóór het spelen van het spel. De eigen ervaring leert dat dit het verdere spelverloop alleen maar ten goede komt.

1. Haal op voorhand het thema aan met enkele 'opwarmers'

  • Waar geef je geld aan uit? Maak een top 5 van dingen waar je je geld aan spendeert.
  • Speel 'Iedereen die', bv. 'Iedereen die de afgelopen maand kleren heeft gekocht' moet wisselen van stoel. (Of nog: games gekocht, naar de supermarkt geweest voor snacks en drank, op café geweest ... )
  • Laat je klas daarna nadenken over de weg die het 'product' aflegt. Wie komt er met die producten in contact? Wat voor invloed heeft het product dat je koopt op andere mensen in de wereld? (Je kan de term 'duurzaam consumeren' hier al eens voor een eerste keer laten vallen.)

2. Nabespreking

In de finale van het spel, de nabespreking, kan je naast het ondersteunend materiaal dat je terugvindt in de spelhandleiding ook het filmpje van vrt nws laten zien: 'Waarom een t-shirt van 2 euro echt niet ethisch kan zijn'.

Het is u misschien ook al opgevallen hoe er haast elke week nieuwe collecties in kledingwinkels hangen. Of hoe er voortdurend deals zijn te rapen in apps als Zalando. De druk op de arbeidsters die onze kleding maken, is vijf jaar na de ramp in Bangladesh, waarbij meer dan 1.000 doden vielen en 2.000 mensen gewonden raakten, groter dan ooit. "Er is geïnvesteerd in stenen, maar niet in mensen", stelt Jef Van Hecken van Wereldsolidariteit vast. Van Hecken maakt in deze video samen met VRT-journalist Tim Verheyden een stand van zaken op.

Bron: 'Waarom blijven we t-shirts van 2 euro kopen?', Tim Verheyden van vrt nws, 23 april 2018

Lees meer:

Speel 'Klant is Koning'

Je speelt ‘Klant is Koning' online waar je doorheen de verschillende rondes van het spel wordt geloodst. De gevolgen van je beslissingen tijdens het spel kan je zo steeds meevolgen.

Hoe ga je te werk?

  1. Surf naar de website van het spel: www.aanstokerijserver.be/klantiskoning
  2. Maak een nieuwe account aan.
  3. Download gratis de spelhandleiding en het extra spelmateriaal.
  4. Log in om de spelsessie met je klas te starten.

Veel speelplezier!


Meer over Wereldburgerschap of Democratie of Duurzaamheid of Economie en Financiën

Wereldburgerschap

De Aanstokerij voor een appel en een ei

10 mei 2024

Weet je wat nóg leuker is dan een speelse begeleiding van De Aanstokerij? Een speelse begeleiding waarvan de kosten door iemand anders gedekt wordt. Tal van organisaties en instanties geloven net als wij in de kracht van spel en maken het mogelijk om bepaalde spelen aan verlaagde prijs, of zelfs helemaal gratis, te spelen!

Wereldburgerschap

Samen naar een herdruk van 'Got your back'!

2 mei 2024

Vorig jaar ontwikkelde De Aanstokerij samen met Stad Leuven 'Got your back', een spel waarin spelers ervaren hoe het is om gediscrimineerd te worden en hoe ze als omstander kunnen ingrijpen. Voor de herdruk van dit spel organiseren we een intekenactie, zodat je nu al een of meerdere exemplaren kan verzekeren om te verdelen onder scholen, sportclubs, bibliotheken ...

Diversiteit

Interactief spel 'Op ‘t eerste gezicht' leert kinderen over de gevolgen van discriminatie

21 maart 2024

Op 21 maart, de Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie, lanceren Amnesty-jongerengroep Rebel With A Cause en De Aanstokerij het interactieve spel 'Op ‘t eerste gezicht'. Dit spel, speciaal ontworpen voor 10- tot 12-jarigen, stelt verschillende vormen van discriminatie aan de kaak.