Ga verder naar de inhoud

Doorbreek, deconstruct, dekoloniseer

13.02.2026
Hoe kunnen we een stap zetten naar een samenleving die actief dekoloniseert? Ons kolonialistisch verleden is namelijk voor velen nog voelbaar in het dagelijks leven en zorgt voor grote en kleine ongelijkheid. Samen met Kuumba vzw maakten we een spel om die stappen te zetten.

Net als vele andere Europese landen heeft België een kolonialistisch verleden. Hoewel we officieel geen kolonies meer hebben, zijn de gevolgen van dat verleden nog steeds voelbaar in onze samenleving. Het is echter zo dat niet iedereen zich daarvan bewust is, waardoor die gevolgen blijven sluimeren, en zo ook het kolonialisme.

Specifieke projectsteun van 11.11.11 maakte het mogelijk voor De Aanstokerij en Kuumba vzw om samen te werken. Het resultaat van die samenwerking is Doorbreek/Deconstruct, een spel dat spelers motiveert om stappen te zetten naar een actief dekoloniserende samenleving.

De manieren waarop kolonialisme voelbaar blijft, zijn talrijk. Misschien denk je eerst aan verschillende -ismen en -fobieën, een uiting die vaak heel (inter)persoonlijk is. Ze bestaan echter ook op andere manieren, of zitten ingebed in de regels en systemen die inherent deel uitmaken van onze samenleving.

Met Doorbreek/Deconstruct willen Kuumba en De Aanstokerij jongvolwassenen aan het denken zetten over (de invloed) van kolonisatie. Wat merken zij ervan (al dan niet behorend tot de diaspora) en welke stappen kunnen ze zetten om ongelijkheid weg te werken?

Het spel bestaat uit verschillende fasen, die de spelers vanuit een veilige spelervaring leiden tot concrete acties die ze kunnen toepassen in hun eigen leven. In het eerste speldeel strijden twee ploegen tegen elkaar in een simpele opdracht, maar blijkt dat de spelregels om arbitraire redenen oneerlijk zijn.

Die ervaring wordt het beginpunt van een gesprek over hoe ongelijkheid voelt en de verschillende manieren waarop die in de ‘echte wereld’ voelbaar is. Daarna wordt tijdens het tweede deel de expliciete link naar kolonisatie gemaakt. Hoe komt het dat die ongelijkheden er vandaag zijn, en waar vinden we de oorsprong ervan terug (antwoord: in dit spel ligt het meestal ergens in een kolonialistisch verleden).

In het derde en laatste speldeel reflecteren de spelers over de vorige twee fasen en worden ze zich bewust gemaakt van hun eigen biases en hoe die doorwerken in hun handelen en taal. Het doel van die zelfreflectie is in groep komen tot acties die ze kunnen toepassen om kort werk te maken van ongelijkheden die door het kolonialisme zijn geïnstalleerd en versterkt.

Doorbreek/Deconstruct spelen?

Dat kan! Je kan het spel als workshop voor je jeugdbeweging, buurthuis, etc. boeken via de webshop van De Aanstokerij. Sterker nog, als de workshop doorgaat vóór juli 2026, komt de projectsteun van 11.11.11 tussenbeide, en betaal je er geen cent voor!


Meer over Diversiteit of Conflict & polarisering

Communicatie & Feedback

Pak je vormingsnoden aan tijdens onze 'Jeugdwerkweken'

26 mei 2026

De Aanstokerij viert de zomer van 2026 met onze eigen 'Jeugdwerkweken'! Vanaf 22 juni is onze prioriteit om zoveel mogelijk leiders en animatoren via onze speelse vormingen een level up te geven voor een zomer vol spel! Ontdek de vormingen waarmee je jouw ploeg versterkt.

Wereldburgerschap

UPDATE: Hoe gebruik je 'Dubbelzicht' voor gesprekken in diversiteit?

15 mei 2026
Ben je op zoek naar manieren om de minigame 'Dubbelzicht' te gebruiken in gesprekken over diversiteit en discriminatie? Laat je inspireren door deze methodieken en ga met het spel aan de slag op school, de jeugdbeweging, of het werk!
Mentaal welzijn

Impact op (maat)werk: interactief leren als brug naar organisatiegroei

2 april 2026
Als maatwerkbedrijf wil je ervoor zorgen dat je maatwerkers én maatwerkcoaches hun verschillende talenten ten volle kunnen benutten. Bij De…