Ga verder naar de inhoud

Daar is Bibster!

04.05.2017

Het was vandaag 'full house' voor de lancering van het bibliotheekintroductiespel voor klasgroepen dat we ontwikkeld hebben i.s.m. Cultuurconnect en Mediaraven. Gespeeld en goedgekeurd door enthousiaste bibmedewerkers in De Krook in Gent.

'Bibster' is een bibliotheekintroductiespel dat rondleiding en verkenning in de bib aantrekkelijker maakt voor (klas)groepen of een individu. Het bevat 2 verschillende spelvarianten: Bibster Story en Bibster Quest.

Met Bibster krijgen bibliotheken de mogelijkheid om een betaalbaar, op hun maat gemaakt platform te gebruiken om uiteenlopende digitale quizzen, zoektochten, klasintroducties en gidsbeurten te maken. Zo kunnen bibliotheken 'Bibster' zelf makkelijk aanpassen aan hun collectie en hun gebouw en de zelfgemaakte spelvarianten delen met de andere bibs.

Bibster Story

De Aanstokerij ontwikkelde 'Bibster Story', een spel in en over de bibliotheek. De spelers spelen in teams van 2 à 3 leerlingen. Per groepje spelen ze met een tablet of vaste computer, maar het spel speelt zich af in de hele bibliotheek. Elk team kruipt in de huid van een blogger. De teams krijgen tips voor interessante artikels van hun grote zus Sofie, die een succesvol blogster is.

Voordat een artikel op hun blog verschijnt, moeten de de spelers eerst het nodige opzoekwerk doen in het gebouw, de catalogus, online ... Zo leren ze tijdens het spel de bib beter kennen: verrassende boeken of dvd’s, de werking van de catalogus, leuke plekken en nog veel meer. Pas wanneer ze 3 vragen/opdrachten goed beantwoord hebben, verschijnt het artikel op hun blog. Hoe preciezer en hoe sneller de spelers hier in slagen, hoe meer volgers ze halen. Welk team krijgt het meeste volgers achter zich?

Via 'Bibster' maken de spelers kennis met de bibliotheken in al zijn facetten: het gebouw, het aanbod, de activiteiten ... én worden ze warm gemaakt om vaker een bezoekje te brengen aan de bib.

Elke bibliotheek die intekent op 'Bibster' krijgt eenmalig een halve dag opleiding (max. 2 personen/bib).

Lees er alles over op cultuurconnect.be en bibster.be!


Meer over Opvoeding & Ontwikkeling

Mediawijsheid

Safehaven: tot de metaverse veilig is voor jongeren

16 februari 2024

De metaverse maakt steeds meer deel uit van de online leefwereld van kinderen en jongeren. Helaas schuilen er ook online risico’s in deze digitale werelden. Daarom werkte De Aanstokerij mee aan het Roblox-spel SAFEHAVEN van Plan International. Dit spel sensibiliseert jongeren over hun gendergelijkheid en grensoverschrijdend gedrag.

Mentaal welzijn

'Ben je gek!?' is een te gek spel

7 september 2023

Ben je Gek!?’ is een klasspel dat we samen met Te Gek!? ontwikkelden. In dit spel voor leerlingen in de 2e en 3e graad secundair onderwijs doorbreken we het stigma rond geestelijke gezondheid, en dagen we jongeren uit zichzelf te versterken.

Opvoeding & Ontwikkeling

Al spelend vaardigheden voor het leven ontwikkelen

7 juli 2023

Een aandachtig oog heeft het misschien al opgemerkt, al scrollend door ons aanbod op de webshop, de icoontjes van de '21st century skills' of 'life skills'. Met de icoontjes verwijzen we naar de specifieke life skills waaraan gewerkt wordt in de spelen in ons aanbod.