Bibsterspel voor Jeugdboekenmaand om thuis te spelen
Met Bibster, dat we mee hebben helpen ontwikkelen, kunnen bibliotheken een betaalbaar, op maat gemaakt platform gebruiken om heel uiteenlopende digitale quizzen, zoektochten, klasintroducties en gidsbeurten te maken.


Nu leerlingen niet naar de bib kunnen voor een Bibsterspel, gaat Bibster naar de leerlingen thuis, en wel met een speciaal Jeugdboekenmaandspel.
Er staan opdrachten klaar voor kinderen tussen 9 en 12 jaar, die ze thuis uitvoeren wanneer ze maar willen. Het spel duurt ongeveer een kwartier.
Ontdek de bib op een speelse manier van huis uit
1 ... 2 ... 3 ... start!
- Zet voor elke klas een configuratie op. Meld je aan op Bibster voor verdere instructies.
- Geef leerkrachten van het 4de tot het 6de leerjaar de juiste url (http://app.bibster.be), de spelcode, de startcode en de begeleiderscode.
- Elke leerkracht bezorgt de url, de spel- en startcode aan de leerlingen. Als leerlingen vast zitten in het spel (bij 3 foute antwoorden), ontvangen ze de begeleiderscode van hun leerkracht om verder te kunnen.
Let op! Per configuratie kan er maximaal 1 klas spelen. Zitten er te veel spelers tegelijk in een spel, dan kan Bibster vastlopen of haperen. Voorzie dus 1 spelcode per klas en maak de spelcode niet publiek, maar deel ze enkel met de leerkracht.
Tips
- Heb je vragen of loopt er technisch iets verkeerd? Dan kan je Mediaraven bereiken via bibster@mediaraven.be.
- Heeft jouw bib nog geen abonnement? Teken snel en eenvoudig in op Bibster.
Ontwikkeld door De Aanstokerij en Mediaraven vzw. Met de steun van Cultuurconnect en de Vlaamse Overheid.
Meer over Opvoeding & Ontwikkeling

Samen 'Op weg naar kinderopvang' in Brussel
We werkten samen met 'Kinderopvang in Brussel' om een spel te maken waarmee het ingewikkelde thema kinderopvang op een speelse manier benaderd kan worden. Zo weten (toekomstige) ouders in Brussel hoe ze hun zoektocht naar kinderopvang kunnen beginnen.

'Max 24/7' is de max
In 2021 lanceerde Child Focus het nieuwe project 'Max', om kinderen en jongeren aan te sporen een vertrouwenspersoon te zoeken.
Het samenwerkingsspel 'Max 24/7' is een ludieke en interactieve les om spelers te leren dat ze nooit alleen met hun problemen moeten blijven zitten, en dat er altijd hulp in de buurt is.
