Bibsterspel voor Jeugdboekenmaand om thuis te spelen
Met Bibster, dat we mee hebben helpen ontwikkelen, kunnen bibliotheken een betaalbaar, op maat gemaakt platform gebruiken om heel uiteenlopende digitale quizzen, zoektochten, klasintroducties en gidsbeurten te maken.
Nu leerlingen niet naar de bib kunnen voor een Bibsterspel, gaat Bibster naar de leerlingen thuis, en wel met een speciaal Jeugdboekenmaandspel.
Er staan opdrachten klaar voor kinderen tussen 9 en 12 jaar, die ze thuis uitvoeren wanneer ze maar willen. Het spel duurt ongeveer een kwartier.
Ontdek de bib op een speelse manier van huis uit
1 ... 2 ... 3 ... start!
- Zet voor elke klas een configuratie op. Meld je aan op Bibster voor verdere instructies.
- Geef leerkrachten van het 4de tot het 6de leerjaar de juiste url (http://app.bibster.be), de spelcode, de startcode en de begeleiderscode.
- Elke leerkracht bezorgt de url, de spel- en startcode aan de leerlingen. Als leerlingen vast zitten in het spel (bij 3 foute antwoorden), ontvangen ze de begeleiderscode van hun leerkracht om verder te kunnen.
Let op! Per configuratie kan er maximaal 1 klas spelen. Zitten er te veel spelers tegelijk in een spel, dan kan Bibster vastlopen of haperen. Voorzie dus 1 spelcode per klas en maak de spelcode niet publiek, maar deel ze enkel met de leerkracht.
Tips
- Heb je vragen of loopt er technisch iets verkeerd? Dan kan je Mediaraven bereiken via bibster@mediaraven.be.
- Heeft jouw bib nog geen abonnement? Teken snel en eenvoudig in op Bibster.
Ontwikkeld door De Aanstokerij en Mediaraven vzw. Met de steun van Cultuurconnect en de Vlaamse Overheid.
Meer over Opvoeding & Ontwikkeling
Je talenten leren kennen? Bij TAJO is dat kinderspel!
De missie van TAJO vzw is om maatschappelijk kwetsbare jongeren te motiveren om de kansen die ze krijgen te grijpen. Met dit nieuwe spel dat De Aanstokerij samen met hen maakte, triggeren ze jongeren om deel te nemen aan vrijetijdsbesteding, en leren zij ook TAJO kennen.
Safehaven: tot de metaverse veilig is voor jongeren
De metaverse maakt steeds meer deel uit van de online leefwereld van kinderen en jongeren. Helaas schuilen er ook online risico’s in deze digitale werelden. Daarom werkte De Aanstokerij mee aan het Roblox-spel SAFEHAVEN van Plan International. Dit spel sensibiliseert jongeren over hun gendergelijkheid en grensoverschrijdend gedrag.
'Ben je gek!?' is een te gek spel
‘Ben je Gek!?’ is een klasspel dat we samen met Te Gek!? ontwikkelden. In dit spel voor leerlingen in de 2e en 3e graad secundair onderwijs doorbreken we het stigma rond geestelijke gezondheid, en dagen we jongeren uit zichzelf te versterken.