Ga verder naar de inhoud

Waarom spel werkt

Bij De Aanstokerij zetten we ‘spel als vormingsmethode’ centraal in onze werking. Het is volgens ons dé manier om leren leuk en succesvol te maken. Op deze pagina ontdek je waarom spel werkt.

Leren is voor ons veel meer dan wat je leert op de schoolbanken of op de werkvloer. Het is een levenslang en levensbreed proces: iedereen is steeds bezig met het ontwikkelen van competenties en versterken van talenten.

En dat betekent dat de focus niet enkel en alleen op het onthouden van kennis mag liggen, zoals zo vaak het geval is. Een leerervaring moet breder gaan dan dat. Informatie moet ook actief verwerkt en creatief toegepast kunnen worden om écht te blijven plakken. Daarvoor is een aangepaste vorm van leren nodig: spel.

Spel

Spelen is een van de meest universele eigenschappen van de mens (en zelfs van sommige diersoorten). De Romeinen deden het al tweeduizend jaar geleden, en in de toekomst zal de mens het ook nog steeds doen: Caesar had het over dobbelstenen gooien, en de Olympische Spelen zijn vandaag ook eigenlijk maar uit de kluiten gewassen speelplaatsspelletjes.

Van jongs af aan leert de mens zich al spelend ontwikkelen, omgaan met de wereld rond zich, en dus eigenlijk leren leven. Spelen is daarom de meest spontane manier van leren. Of je nu werkt aan je hand-oog coördinatie bij het darten of je onderhandelingsskills bij een spelletje Monopoly, je leert altijd iets bij tijdens het spelen.

Spel en leren

De kracht van spel is dat het je een veilige omgeving laat maken waarin je de vrijheid hebt om dingen te ervaren die je in de ‘echte’ wereld niet zomaar kan. Je kan creatief zijn, experimenteren, dingen uit te proberen, … om een speldoel te bereiken, zonder dat het gevolgen heeft in de echte wereld. Bovendien is spel een natuurlijke motivator die op verschillende manieren mensen betrekt, waardoor er voor ieder wat wils is om te spelen, en te leren.

De Aanstokerij gaat nog een stap verder, en zet spel bewust in als vormingsmethode. Door de juiste spelingrediënten en een speltrainer die het beste uit spel kan halen, en het delicate evenwicht tussen uitdaging en spelerscapaciteiten scheppen een magnetische spelwereld die spelers gemotiveerd houdt. Ze komen terecht in de ‘flow’, een toestand van optimaal en gemotiveerd leren.

Heel belangrijk voor het leereffect van spel is de impact van de keuzes die de spelers maken tijdens het spel; ze hebben positieve of negatieve gevolgen op jezelf en je medespelers. Omdat de informatie en het spel tot één geheel zijn verwerkt gaan spelen en leren hand in hand.

Ook de tussen- en nabesprekingen bij onze spelen zijn een belangrijk deel van de puzzel. Daar krijgen spelers de kans om na te denken over hun spelervaringen, en de link die het spel heeft met de realiteit. Zo leren ze niet enkel van het spel, maar ook vooral van elkaar!

Vormen van spel

Er kan met spel op ontzettend veel verschillende manieren geleerd worden. Geen enkel spel is identiek aan een ander, maar toch kunnen we de meeste van onze spelen plaatsen in een categorie op basis van de manieren waarop ze de speler iets bijleren:

  • Simulatiespel: Spel is een krachtige manier om in te beelden dat je iemand anders bent en in beweging te komen als die persoon, met alle voorwaarden die daaraan verbonden zijn. Daarom zijn simulatiespelen heel geschikt als je wilt sensibiliseren, inzichten verwerven, iets ervaren, emoties opwekken …
  • Speelse gespreksmethodieken: Het is niet altijd nodig een uitgebreid spel te spelen met hopen fantasie of winnaars en verliezers. Soms wil je gewoon een gesprek op een vlottere, gamified manier met spelregels doen plaatsvinden. Gespreksmethodieken komen dus zeker van pas bij discussies, brainstormsessies, evaluaties …
  • Digitale spelen: We maken geen spelen die helemaal digitaal zijn, omdat we het belangrijk vinden dat er uitwisselingen gebeuren tussen spelers in de groep. Wel kunnen digitale componenten een meerwaarde zijn op vlak van inleving, tijdswinst …
  • Locatiespel: We maken ook spelen die enkel op een bepaalde plaats gespeeld kunnen worden. Dan is er niet alleen interactie tussen de spelers, maar ook tussen de spelers en de omgeving. Bij zo’n spelen leren de deelnemers vaak iets dat enkel en alleen op die locatie geleerd kan worden, zoals musea, de omgeving van het MAS …
  • Business games: Regelmatig maken we spelen op maat van één bedrijf, dat we dan helemaal op hun wensen afstemmen.

Zin gekregen om zelf aan het spelen te gaan?